- Mennyire hozta kzel hozztok a film ezt a trtnelmi esemnyt?
Dob: Baromi kzel hozta, merthogy korbban egyltaln nem foglalkoztam vele. Vannak trtnelmi korok, amelyek mindig is rdekeltek, amiket szvesen tanulmnyoztam, de '56 nem tartozott kzjk, noha nem tanultunk rla sokat a gimnziumban, ildomos lett volna utnanzni. De ht most itt volt a remek alkalom. Persze mg most is vannak hinyossgaim, hiszen nem vagyok trtnsz, de amit a szerep megkvnt, annyit foglalkoztam vele.
- Hogyan talltatok r a korszak emberi oldalra: a gesztusokra, tartsra, llekllapotra?
Feny: Az egyik dolog, hogy egy fi s egy lny kztt ugyanaz a jtk megy vgbe '56-ban, mint akr 1200-ban, akr 2006-ban. Ugyangy nznk egyms szembe, s ha megfogom a kezt, ugyanazt rezzk. A szerep szempontjbl teht nem a kor a legfontosabb - persze a film s a trtnet szempontjbl fontos. De neknk alapveten azt kellett eljtszanunk, hogy van egy fi meg van ez a lny, s egyre kzelebb jutnak egymshoz, s aztn sok dolgon mennek keresztl. Szab Karcsi a lny miatt kerl a forradalomba, s ez olyan lmnyt jelent neki, amirl sosem lmodta, hogy megtrtnik. A kor persze meg kell, hogy jelenjen a dialgusokban, de errl a forgatknyvrk gondoskodtak. Mi pedig tbb hnapon t prbltunk, s ezalatt elfordult, hogy valakinek eszbe jutott, hogy ilyet nem mondtak akkoriban, vagy ilyen mozdulatot nem tettek - ezeket akkor kicserltk.
Dob: Nekem egybknt a jelmez, a hajviselet s a minimlis smink azrt sokat segtett. Azt a pufajkt viselni pldul nmagban ad egy rzelemvilgot. Egy pufajkban stlni a vlladon lg fegyverrel, az arcodon csorg vrrel - mg ha az smink is -, elhoz egy hatodik rzket, ami miatt nem gy viselkedem, mint Dob Kata 2006-ban. s azt is hozztennm, hogy a beszdstlusban viszont nem ragaszkodhattunk szigoran az '50-es vek hagyomnyaihoz, mert ennek a filmnek a mai 13 vesekhez is kell szlnia. Muszj volt modernebbnek lennie.
- Mindenkpp erre a minimlis sminkre volt szksg?
Dob: Igen, igen, felttlenl. A legelejn leltnk Krisztval (Goda Krisztina, a rendez - a szerk.), mindent tbeszltnk, s ebben is mlyen egyetrtettnk. Mint ahogy abban is, hogy nem lehet a hajsznem vrs, hogy semmikppen ne rezonlja "a Dob Katt". Nekem az lenne a legnagyobb nyeresg, ha ezt sikerl elrnem. Mint ahogy mr a forgatson is volt erre plda. Nagyon sok statisztval dolgoztunk, s a Megyetemen megtrtnt, hogy tbbrs forgats utn, miutn n szzszor elordtottam, hogy "Ruszkik, haza!", satbbi, egyszer csak meghallottam magam mellett, hogy valaki azt krdezi: "Tnyleg ez a Dob Kata?". Ez tk j, ez volt a cl, egy sznsznnek ez fantasztikus rzs. s itt trnk vissza a skatulyhoz... iz. Vagy ezt nem ti krdezttek?
- Nem, biztosan az elz turnus volt. Minket inkbb az gyjelenet rdekelne.
Feny: Az gyjelent ppen annyira fontos vagy nem fontos, mint brmelyik msik jelenet a filmben. A prbk sorn j esetben felkszl a sznsz arra, hogy amikor ehhez a ponthoz rkezik, a szerepl milyen lelkillapotban van, hogyan rez, mit l t. Annyi a dolgod, hogy ezt a mozaikdarabot pontosan a helyre szrd be. s ha ez adott esetben egy gyjelenet, s te tl nagy jelentsget tulajdontasz neki, flsz a meztelensgtl - pedig a meztelensg teljesen termszetes, az gyjelenet teljesen termszetes, a szex is termszetes -, akkor gondok vannak. n megprbltam a legtermszetesebben llni hozz.
![Forrs: [origo]](http://www.origo.hu/i/0610/20061023szabadsag5.jpg) |
Szabadsg, szerelem | Feny Ivn s Dob Kata | Kpek |
- Az gyjelenttel kapcsolatban nem merlt fel, hogy az '50-es vekben ez mst jelentett, mskppen volt?
Dob: Egyrszt ezrt van, hogy az els jszakn, amit egytt tltnk, nem trtnik kzttnk semmi. Nem is olyan a helyzet, hogy abban a testisg megjelenhetne. Msrszt szerintem ebben a kzhangulatban akr az is elkpzelhet, hogy gyorsabban jutnak el a szereplk az gyig, hiszen tudjk, hogy a fi vzilabds, s majd elmegy, itthon meg harcok vannak, mindennek vge lehet holnap.
Feny: Szerintem is, ha az ember akkor lement az utcra, mr olyan felfokozott llapotba kerlt, olyan magas rezgsszmon prgtt, hogy ha ilyenkor tallkozott kt szerelmes, akkor nem hiszem, hogy sokat gondolkodtak. Taln mg pp az a furcsa, hogy a szereplk egy jszakt azrt vrtak.
- Aztn Szab Karcsi tnyleg elmegy az olimpira. A film vget is r ott, hogy a csapat megnyeri az aranyat, s tudjuk, hogy sokan kzlk tbb nem jnnek haza. Szerinted, Ivn, a te karaktereddel mi trtnik a film cseleknye utn?
Feny: Gondolkodtam rajta, de nem tudom. A tbbi vzilabds tudja, de az n karakterem nem mond ebben a krdsben semmit.
Dob: ppen ez a szp benne, szerintem.
Feny: n egybknt nem hiszem, hogy nekem tovbb kellene gondolnom az sorst. Ez a trtnet innentl eddig rdekes, pont, amennyit ltunk a filmben. Ez akar elmondani valamit, ez akar elgondolkodtatni, ezzel akar hatni a nzre. Ha fontos lenne, hogy mi lesz Karcsival az olimpia utn, akkor benne lett volna a filmben.
 |
Szabadsg, szerelem | Feny Ivn s Dob Kata | Kpek |
- s mi lesz veletek a film utn? Ez a fszerep mindketttk plyjn - s letben - fontos lloms lehet.
Dob: n nem merek erre gondolni.
Feny: n is a jelenben maradok. Ha jn egy feladat, azt meg kell csinlni szzszzalkosan, s aztn majd arra megyek, amerre mennem kell.
Dob: Ez a film mind a kettnknek egy fantasztikus lehetsg volt...
Feny: Sok sznsz rlne, ha egyszer megadatna neki hasonl. De a lehetsget nem gy kell rteni, hogy ezltal mi sztrok lehetnk, vagy mit tudom n. A lehetsg azt jelentette, hogy n ezt a szerepet eljtszhattam, s ltala tbb vlhattam. Tgtottam magamat, a tapasztalataimat, mlythettem a lelkemet, taln. Hogy mi lesz a kvetkezmnye a vilgban... sok minden lenne j. De a terveimrl babonbl nem beszlhetek.
Gyrfs Dra