Tojáshéj színű mikrofon került Fenyő Ivánra, aki nyolc csajon már túl van a forgatás kronológiája szerint a Kilenc és fél randi című filmben. Mi a producert faggattuk, Neményi Ádámot, akit kicsit megrogyasztott, hogy nem kapott állami támogatást. Nem sajnáltuk. Riport.
"Nem lesz nyereséges egy közönségfilm itthon állami támogatás nélkül, jól mondta [3] Kálomista Gábor az Indexnek az adatokat: 500 ezres nézettség kell a moziban, hogy nullszaldós legyen, de 200 ezer fölé alig kerülnek itthon a magyar filmek" - üdvözölt Neményi Ádám, producer. A III. kerületi Humphry’s étteremben, a Kilenc és fél randi [4] forgatásán jártunk, és Neményi arra utalt, hogy a múlt héten megírtuk: egyéves támogatás után a Magyar Mozgókép Közalapítvány a közönségfilmeket már csak kölcsönnel támogatja. - Ha nem érné meg, miért rendeztek újabb közönségfilmet? - kérdeztem.
Kétségbeesve keresem Patríciát
Fotók - Barakonyi Szabolcs
Bár itthon még nincs nagy hagyománya a közönségfilmeknek, a támogatásuknak még annyira sem, Neményi mégis negyedik közönségfilmjének 25. forgatási napján tart. Eddigi executive produceri pályáján két remake-ért is felel: a
Meseautó [6] és a borzalmas
Egy szoknya egy nadrág [7] után pedig az előző Sas-filmet jegyezte: az egy-két elviselhetetlen jelenet ellenére minőségileg jobb S.O.S Szerelmet. Mindennek a bowling-étteremben próbáltunk nyomára jutni, ezt béreltek ki egy háromszor ennyibe kerülő belvárosi étterem helyett, ugyanis a két hete hozott döntések szerint a Kilenc és fél randi is lemaradt az igényelt 50 milliós támogatásról, ami "kicsit megrogyasztotta" a producert. "Például azért vágtunk bele, mert azt hittük, kapunk támogatást?" - kérdezett vissza az indító kérdésre.
Ajaj, még csak a trailereket pakolják le
De mielőtt ezt megbeszéltük volna, körbenéztem. Túl korán hívták a sajtót a nyílt forgatási napra. Fél egy van, a trailereket csak ekkor pakolják le, itt még jó pár óra, amíg valami érdekeset fotózni lehet, állapította meg a fotósunk is. "Éjfélig dolgozunk, ezért kezdődik ilyenkor a 12 órás napi munka" - magyarázta Neményi.
Azért még elmondta, mi történik aznap: Fenyő Iván [8] a film végefele tart, már "nyolc csajon túl van" és készül a találkozásra Kovács Patrícia alakította aszisztenssel, aki segít neki abban, hogy tíz randi után könyvet írjon. A stáb összes tagján folyik a víz, az étterem felső részén nincs légkondi, alul a forgatás miatt kikapcsolták a zajongó klímát, kint pedig 38 fok van. "Ráadásul még helyettesítjük is a napot, ezért vannak itt ezek a komoly lámpák" - magyarázta Neményi, majd azt is elárulta, hogy a mai forgatási nap ezért is drágább lett, 6-8 millió forint (a film egyébként 350 millióba kerül).
Exek egymás közt (Jordán Adél és Kovács Patrícia)
Fent a bárban beszélgettünk a színészekkel,
Jordán Adéllal [10], Fenyő exbarátnőjével, aki egy kis szerepben plázacicát alakít és
Kovács Patríciával [11], aki főbb szerepben hozza Fenyő exbarátnőjét (interjúink később megjelennek, sőt, lehet, hogy Fenyő Iván is nyilatkozik nekünk). Lent közben elhelyezték a tojáshéj mikrofont a szőkített hajú Ivánon, kisminkelték Patríciát, Sas Tamás elmagyarázta a jelenetet, Jordán Adél adott néhány tanácsot Fenyőnek (közös képet először nem engedtek készíttetni, később mégis sikerült), majd elpróbálták és többször felvették, ahogy Fenyő megközelíti az éttermet, és mobilon magyarázza kiadójának, hogy
"ez volt életem legnevetségesebb napja". Miközben bent követjük a nyitva felejtett forgatókönyvben amit mond, itt még a "legszörnyűbb" szó szerepelt helyette, de kihúzták. Persze hisz ez vígjáték.
Míg Sas Tamás bentről egy monitorról kíséri az eseményeket, az aszisztense udvariasan intézi a negyedik próbát: "Iván, bocsánat, tedd meg, hogy beállsz a jelenetbe mégegyszer". Az aszisztens aszisztense pedig egyszerre két helyen akarja leállítani a gyalogos forgalmat, de ez még neki sem sikerül, kétségbeesetten futkos, hiába, leszidják. "Habcsók!" - köszön egy másfél órával későbbi jelenetben a forgatókönyv szerint Fenyő, és egy stábközeli huszonéves azt magyarázza: "Miért nem Hópuszi? , az legalább nem lenne ciki szöveg."
Akkor miért csinálod?
Rókusfalvi és a producerek: Kaszás Géza és Neményi Ádám
Fotó: Huszti István
Mi pedig a producert faggatjuk tovább: tehát, ha közönségfilmezés nem éri meg, miért vágsz bele mégegyszer?, kérdezzük. "Dvd-eladással az S.O.S. sem veszteséges, és a jövő héten életbe lép az automatikusan járó normatív támogatás az előző film nézettsége után, ami elérte a 260 ezret, ez 40 millió forint lesz számításom szerint."
"De az igazi nyereség a tévén keresztül jön, hisz a tv2 támogatja a filmet, és ott is be fogják mutatni" - mutatott rá arra, hogy a Nyugat-Európában virágzó gyakorlat, hogy a tévés forgalmazásban van az igazi bevétele a mozifilmeknek is, itt is erősödik.
"Éjfélig forgatunk ma is - tette hozzá Neményi, aki kedden a film másik producerével, Kaszás Gézával a palicsi fesztiválra utazik az S.O.S. Szerelem [13] vetítésére. Az, hogy üzlet legyen a közönségfilm, még mindig a szponzoroktól függ: "Most, hogy csökkent a pénz az MMK-támogatás kiesése miatt, még nagyobb és még felismerhetőbb lesz a szponzori jelenlét. Elkezdtünk racionalizálni őket Sas Tamás sajnálatára" - mondta.
Ami riasztó, hisz ha a reklámfilmesként induló Sas Tamásnak sok a filmben látható reklám, az a nézőt egyenesen szemen szúrja majd. Erre Neményi csak annyit mondd: "lehet, hogy zavarja a nézőt, de így is azt tartjuk szem előtt, hogy jól érezze magát a moziban 300 000 ember, és nem azt, hogy 5000-en megnézzék a csak magunk és az MMK által értékesnek tartott filmet."